MESAFELİ SATIŞ SÖZLEŞMESİ

Amaç

Madde 1- Bu sözleşmenin amacı, mesafeli satış sözleşmelerine ilişkin usul ve esasları düzenlemektir.

Kapsam

Madde 2- Bu sözleşme, yazılı, görsel ve elektronik ortamda veya diğer iletişim araçları kullanılarak ve tüketiciyle karşı karşıya gelinmeksizin yapılan, malın veya hizmetin tüketiciye anında veya sonradan teslimi veya ifası kararlaştırılan sözleşmelere uygulanır.

Dayanak

Madde 3- Bu sözleşme, 23/2/1995 tarihli ve 4077 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunun 31 inci ve bu Kanuna 4822 sayılı Kanunla eklenen 9/A maddelerine dayanılarak hazırlanmıştır.

Tanımlar

Madde 4- Bu sözleşmede geçen;

  1. a) Bakanlık: Ticaret Bakanlığını,
  2. b) Bakan: Ticaret Bakanını,
  3. c) Mal: Alışverişe konu olan taşınır eşyayı, konut ve tatil amaçlı taşınmaz malları ve elektronik ortamda kullanılmak üzere hazırlanan yazılım, ses, görüntü ve benzeri gayrimaddi malları,
  4. d) Hizmet: Bir ücret veya menfaat karşılığında yapılan mal sağlama dışındaki her türlü faaliyeti,
  5. e) Satıcı: Kamu tüzel kişileri de dahil olmak üzere ticari veya mesleki faaliyetleri kapsamında tüketiciye mal sunan gerçek veya tüzel kişileri,
  6. f) Sağlayıcı: Kamu tüzel kişileri de dahil olmak üzere ticari veya mesleki faaliyetleri kapsamında tüketiciye hizmet sunan gerçek veya tüzel kişileri,
  7. g) Tüketici: Bir mal veya hizmeti ticari veya mesleki olmayan amaçlarla edinen, kullanan veya yararlanan gerçek ya da tüzel kişiyi,
  8. h) Kredi veren: Mevzuatları gereği tüketicilere nakit kredi vermeye yetkili olan banka, özel finans kuruluşu ve finansman şirketlerini,

ı) Mesafeli Sözleşme: Yazılı, görsel, telefon ve elektronik ortamda veya diğer iletişim araçları kullanılarak ve tüketicilerle karşı karşıya gelinmeksizin yapılan ve malın veya hizmetin tüketiciye anında veya sonradan teslimi veya ifası kararlaştırılan sözleşmeleri ifade eder.

 

Ön Bilgiler

Madde 5 – Mesafeli sözleşme akdedilmeden önce, aşağıdaki bilgilerin tüketicilere verilmesi zorunludur: a) Satıcının veya sağlayıcının adı, unvanı, tam adresi, telefon numarası ve diğer erişim bilgileri, b) Sözleşme konusu ürün veya hizmetin temel özellikleri, c) Tüm vergiler dahil satış fiyatı, d) Satıcının veya sağlayıcının fiyat dahil vaatlerinin geçerlilik süresi, e) Tüketicinin ödeme yöntemi hakkında bilgiler, f) Teslimat ve ifa yöntemleri ve varsa masrafları ve masrafları kimin karşılayacağına dair bilgiler, g) Cayma hakkı ve nasıl kullanılacağı hakkında bilgiler, h) Eğer bir maliyet varsa, kullanılan iletişim yollarının ücretleri, ı) Sözleşme konusu mal veya hizmetin teslim ve ifa tarihleri, j) Tüketicinin şikayet ve taleplerini iletebileceği satıcının veya sağlayıcının açık adresi, telefon numarası ve diğer erişim bilgileri. Ön bilgilerin doğruluğunun yazılı olarak kanıtlanması

Madde 6 – Tüketici, sözleşmenin yapılabilmesi için ön bilgileri doğru ve eksiksiz olarak yazılı olarak onaylamadan önce sözleşme imzalamaz. Elektronik ortamda yapılan sözleşmelerde, bu onaylama işlemi yine elektronik ortamda gerçekleştirilir. Tüketici, mal için sözleşme konusu malın kendisine ulaşmadan önce, hizmetler için de en geç sözleşmenin yerine getirilmesinden önce ön bilgileri içeren yazılı onayı almalıdır.

Madde 7 – Uzaktan yapılan sözleşmeler yazılı olarak yapılmalı ve sözleşmenin bir kopyası tüketiciye verilmelidir. Sözleşme şunları içermelidir: (a) tüketici, satıcı veya sağlayıcının adı, ünvanı, adresi, telefon numarası ve diğer iletişim bilgileri, (b) sözleşmenin tarihi, (c) mal veya hizmetlerin teslim veya ifa tarihi ve yöntemi, (d) teslim veya ifa ile ilgili masrafların miktarı ve kimin tarafından karşılanacağına ilişkin bilgiler, (e) sözleşmeye konu olan mal veya hizmetin türü, cinsi, miktarı, markası ve modeli, (f) vergiler dahil mal veya hizmetin toplam satış fiyatı, Türk Lirası olarak ödenebilir, (g) vadesine göre faizi ile birlikte Türk Lirası olarak ödenecek toplam satış fiyatı, (h) faiz miktarı, faizin hesaplandığı yıllık oran ve gecikme faiz oranı, bu oran sözleşmede belirtilen faiz oranının yüzde otuzunu aşmayacaktır, (i) peşinat tutarı, (j) ödeme planı, (k) borçlunun temerrüde düşmesinin hukuki sonuçları.

Cayma Hakkı Madde 8 – Mal satışına ilişkin uzaktan sözleşmelerde, tüketici, teslim tarihinden itibaren yedi gün içinde hiçbir hukuki veya cezai sorumluluk üstlenmeksizin ve hiçbir gerekçe göstermeksizin malı reddederek cayma hakkına sahiptir. Hizmetin sağlanmasına ilişkin uzaktan sözleşmelerde ise bu süre sözleşmenin imzalandığı tarihte başlar. Hizmetin ifasının yedi günlük süre dolmadan yapılması kararlaştırılmışsa, tüketici, ifanın başlama tarihine kadar cayma hakkını kullanabilir. Cayma hakkının kullanılmasından kaynaklanan masraflar satıcı veya sağlayıcı tarafından karşılanır. Elektronik ortamda anında gerçekleştirilen hizmetlere ilişkin sözleşmeler ve tüketiciye anında teslim edilen mallar, cayma hakkı ve kullanımına ilişkin hükümlere tabi değildir. Malın, sözleşmenin tarafı olmayan bir kişiye teslim edilmesi durumunda bile, tüketici cayma hakkını kullanabilir. Bu durumda, satıcı, 9. madde dördüncü fıkrasının hükümleri uyarınca malı üçüncü kişiden teslim alır.

9- Satıcı ve sağlayıcının yükümlülükleri ile ilgili olarak, tüketicinin siparişi kendilerine ulaştığı andan itibaren en geç otuz gün içinde edimlerini yerine getirmeleri gerekmektedir. Ancak bu süre, tüketiciye daha önceden yazılı olarak bildirilmek şartıyla en fazla on gün uzatılabilir. Satıcı veya sağlayıcı, tüketicinin cayma bildiriminin kendilerine ulaştığı tarihten itibaren on gün içinde almış oldukları bedeli, kıymetli evrakı ve tüketiciyi borç altına sokan her türlü belgeyi iade etmekle ve malı yirmi gün içinde geri almakla yükümlüdür. Mesafeli sözleşme konusu mal veya hizmetin tüketiciye teslimi veya ifasından önce, satıcı veya sağlayıcı sözleşmenin bir nüshasını ve ön bilgilerin teyidine ilişkin yazılı onayın bir nüshasını tüketicinin kendi el yazısı ile imzalanmasını sağlayarak teslim etmelidir. Uyuşmazlık durumunda, ispat yükümlülüğü satıcı ve sağlayıcıya aittir. Satıcı veya sağlayıcı, haklı bir sebep göstermek koşuluyla sözleşmeden doğan ifa yükümlülüğünün süresi dolmadan ve sözleşmede belirtmesi şartıyla, tüketiciye eşit kalite ve fiyatta mal veya hizmet tedarik edebilir. Eğer sipariş konusu mal veya hizmetin yerine getirilmesi imkansız hale gelirse, satıcı veya sağlayıcı bu durumu sözleşmeden doğan ifa yükümlülüğünün süresi dolmadan tüketicilere bildirmelidir ve ödemiş olduğu bedeli ve tüketiciyi borç altına sokan tüm belgeleri on gün içinde iade etmelidir.

Geri Ödeme Madde 10- Mesafeli sözleşmelerde, ödemenin kredi kartı veya benzeri bir ödeme kartı ile yapılması durumunda, tüketici, kartın kendi onayı dışında ve yasadışı şekilde kullanıldığı iddiasıyla ödeme işleminin iptal edilmesini talep edebilir. Bu durumda, kartı çıkaran kurum, itirazın kendisine bildirilmesinden itibaren 10 gün içinde ödeme tutarını tüketicinin hesabına geri öder.

Kapsam Dışı Sözleşmeler Madde 11- Bu Yönetmelik hükümleri aşağıdaki durumlar için geçerli değildir: a) Banka, sigorta ile ilgili, b) Otomatik satış makineleriyle yapılan, c) Halka açık jetonlu telefonlarla yapılan, d) Açık artırma yoluyla yapılan, e) Tüketiciye düzenli olarak evine veya işyerine sağlanan gıda, içecek ve günlük tüketim malzemeleri ile ilgili tedarikler, f) Sağlayıcının belirli bir tarihte veya sürede barınma, ulaşım, yemek, spor ve kültürel faaliyetler ve eğlence hizmetleri sağlamayı taahhüt ettiği sözleşmeler için geçerli değildir.

Yürürlük Madde 12- Bu Yönetmelik 14/6/2003 tarihinde yürürlüğe girer.

Yürütme Madde 13- Bu Yönetmelik hükümleri Sanayi ve Ticaret Bakanı tarafından yürütülür.